köpvillkor
Köpvillkor
- Om FÖRETAGET
- Scandinavian nap är baserat i Norsborg. Företagets postadress är Trädesvägen 1, 145 69 Norsborg. Om du vill komma i kontakt med oss, skicka ett mail med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen hittar du all information om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Om det finns ett fel i orderbekräftelsen måste du omedelbart kontakta oss
- Leverans
- Våra normala leveranstider är 4-10 arbetsdagar. UPPMÄRKSAMHET! Beställningar gjorda på helger skickas tidigast följande måndag.
- På grund av postleverantörens höga arbetsbelastning kan förseningar uppstå. Vi ber er därför att ha överseende med detta då det inte är något vi kan påverka. Vi skickar ett mail till dig om det blir förseningar.
- Om leveransförseningar skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss.
- Observera att det kan tillkomma en extra tull & momsavgift då du som kund är privatimportör av produkten du beställer.
- Priser
- När du gör ett köp på vår hemsida betalar du i SEK (kr.), vilket är den valuta vi erbjuder. Du som kund står för eventuell tull och moms vid import.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändringar från leverantören, tryckfel i prislistan och felaktigheter i priser på grund av felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
- Ångerrätt
-
Vid köp av varor på hemsidan har du som kund en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar, men vi ger dig 30 dagar som gäller från det att du mottagit en vara som du har beställt. Du MÅSTE meddela vår e-post att du ångrar dig och få det bekräftat, annars är din retur inte giltig. Vår returadress är Trädesvägen 1, 145 69 Norsborg som utövar din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet måste skickas till oss. I ditt meddelande ska ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och vilka varor returen gäller tydligt framgå.
- Du bör returnera produkterna till oss omedelbart och senast inom 30 dagar från uppsägningsmeddelandet.
- Du ansvarar för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna ska därför skickas väl emballerade och i originalförpackning. Returen kostar cirka 118 kr beroende på varifrån den skickas.
-
Från återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av ett belopp som motsvarar värdeminskningen jämfört med produktens ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 5.2 Ångerrätten gäller inte om:
- Produkter som har förseglats (förseglats) av hälso- eller hygienskäl och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktären av förseglad ljud- eller bildinspelning och där förseglingen har brutits av dig.
- Skräddarsydd produkt, som skräddarsytts speciellt för dig eller har en tydlig personlig touch efter dina önskemål.
- Tjänster som har slutförts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, till exempel mat.
-
Lösa antal tidningar eller tidskrifter. För mer om lagstadgad ångerrätt, se här .
- Anspråk och reklamationer
- Vi inspekterar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle varan fortfarande vara skadad eller felsänd när den anländer, åtar vi oss, i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning, att utan kostnad åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för godkännande innan du returnerar en defekt vara.
-
Reklamationen ska skickas omedelbart efter att felet har upptäckts. 6.1 Hur går du vidare med ett klagomål?
- Eventuella fel och defekter ska alltid anmälas till info@scandinaviannap.se där du anger ditt namn, adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om vi inte kan åtgärda defekten eller leverera en liknande produkt, kommer vi att återbetala dig för den defekta produkten i enlighet med tillämplig konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakten vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att avslå ett reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid klagomål följer vi riktlinjer från Allmänna reklamationsnämnden, se arn.se.
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan till exempel vara arbetskonflikt, brand, krig, myndighetsbeslut, minskad eller obefintlig leverans från leverantören.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella ändringar av produkter/produktegenskaper som har ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella typografiska fel på denna webbplats och slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återspeglar produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan uppstå beroende på bildskärm, fotokvalitet och upplösning. Vi gör alltid vårt bästa för att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om cookies
- Enligt lagen om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte informeras om att cookies används. Informationen i cookien kan användas för att spåra en användares surfande. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att sparas på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det är möjligt att ställa in din webbläsare så att den automatiskt vägrar cookies. Mer information finns på Post- och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos SweetNap accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi skyddar din integritet och samlar inte in mer information än vad som är nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidarebefordrar aldrig dina uppgifter till tredje part utan laglig grund.
- SweetNap är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du har lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning och i de fall du efterfrågat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen efter dina individuella behov.
- Informationen nedan är en sammanfattning av hur vi lagrar och behandlar dina uppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR).
-
10.1 Vad är personuppgifter? Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
-
10.2 Vilken data lagrar vi? För att kunna hantera din beställning och svara på frågor relaterade till din beställning (kundtjänst) lagrar vi ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en laglig grund att behandla dina uppgifter, till exempel för att fullgöra avtalet mellan oss eller för att uppfylla en rättslig skyldighet enligt till exempel bokföringslagen.
-
10.3 Rättslig grund I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker med ditt samtycke.
-
10.4 Vilken information delas och i vilket syfte? 10.4.1 Betalningsleverantör
-
Vid köp delas information med vår betalningsleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnumret hos betalningsleverantören. Uppgifterna sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägerier. De betalningsleverantörer (betaltjänster) vi använder är: Klarna.
-
10.4.2 Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och fullfölja vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med rederiet är förnamn, efternamn och adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan också komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
-
10.4.3 Nyhetsbrev Om du har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer ditt förnamn, efternamn och e-postadress att delas med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Klaviyo för att skicka nyhetsbrev.
-
10.5 Rätten till tillgång Du har rätt att få utdrag från all information som vi har om dig. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
-
10.6 Rätt till rättelse Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är ofullständig.
-
10.7 Rätten att bli bortglömd Du kan när som helst begära att uppgifterna om dig raderas. Det finns få undantag från rätten till radering, som att den ska behållas för att vi ska uppfylla en laglig skyldighet (exempelvis enligt bokföringslagen).
-
10.8 Ansvarig för dataskydd SweetNap ansvarar för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna följs.
-
10.9 Hur vi skyddar dina personuppgifter Vi använder branschstandarder som SSL/TLS och envägs-hashalgoritmer för att lagra, bearbeta och kommunicera känslig information som personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
- Ändringar av de allmänna villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i villkoren när som helst. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på hemsidan. De ändrade villkoren anses accepterade i samband med beställningar eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I det fall en tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kund kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan klagomål lämnas online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut av ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvister om tolkning eller tillämpning av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag.